KONTRIBUSI GAYA MENGAJAR GURU TERHADAP PEMBENTUKAN POTENSI KOGNITIF DAN EMOSIONAL SISWA

Authors

  • Suprih Hartanto STAI Ma'arif Kendal Ngawi

Keywords:

Teaching Style, Cognitive, Emotional

Abstract

This study aims to examine how teachers' teaching styles contribute to enhancing students' learning motivation both cognitively and emotionally. Utilizing library research and content analysis methods, this study reviews various literature and previous research related to teaching styles and their impact on students. The findings indicate that participatory, communicative, and active teaching approaches such as problem-based learning, cooperative learning, and inquiry-based learning significantly enhance students’ critical thinking, creativity, and emotional balance. Effective teaching styles also foster a conducive learning climate, strengthen emotional regulation, empathy, and students’ self-concept. Therefore, teaching strategies that holistically integrate cognitive and emotional aspects serve as a crucial foundation for creating transformative and sustainable education.

References

Arif Rahman, and Aslamiah. 2023. “Meningkatkan Aktivitas Dan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Model Panting Pada Siswa Kelas V.” SCHOLASTICA JOURNAL JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DAN PENDIDIKAN DASAR (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian) 5 (2). https://doi.org/10.31851/scholastica.v5i2.13034.

Cahya, Linda. 2020. “Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas 3 SDN Ngebruk 01 Kecamatan Poncokusumo Kabupaten Malang.” Seminar Nasional PGSD UNIKAMA 4:461–71.

Firlyaal Hanifah, Shintia Cahyati, Muhammad Ilham Muzakki. 2024. “Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah SMA Sandikta Bekasi.” JUPENSAL 1 (2): 4–6.

Firstisya, Pooja, Novi Khayatul Jannah, Jl Mahmud Yunus Lubuk Lintah, Kec Kuranji, and Kota Padang. 2025. “Peran Strategi Pembelajaran Humanistik Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PAI Siswa.” Bahasa Dan Ilmu Sosial 3:81–93. https://journal.aripi.or.id/index.php/Nakula.

Ginting, Anastasia Desmeria Br, Mutiara Ayudya, Putri Theresa Siagian, and Tania Simbolon. 2025. “Peran Komunikasi Berbasis Empati Dalam Meningkatkan Interaksi Guru Dalam Mengajar.” Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora 3 (4): 30–38.

Hardeka, Lutfi Wahyu, and Helmi Nurlaili. 2021. “Analisis Aspek Keamanan Ruang Filling Terhadap Kerahasiaan Rekam Medis Pasien Di Puskesmas Kutowinangun.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5 (3): 6439–43.

Haryono, P, L Judijanto, N Nelly, A Handini, H H Hamadi, M Mutoharoh, D A Muhtadin, M S Mubarok, S Sepriano, and E R Putri. 2025. Psikologi Pendidikan Untuk Guru Dan Calon Pendidik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=bNdnEQAAQBAJ.

Ilma Siti Salamah, Arya Chandra Wiguna, Devyanne Oktari, Jessica Angeline De Eloisa Tobing, and Prihantini. 2022. “Pentingnya Keterampilan Variasi Mengajar Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa.” Didaktik?: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 8 (2): 2045–57. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.513.

Johar, R, L Hanum, and C R Zahara. 2021. Strategi Belajar Mengajar: Untuk Menjadi Guru Yang Profesional. Syiah Kuala University Press. https://books.google.co.id/books?id=ZT0pEAAAQBAJ.

Madhar, Madhar. 2024. “Pemikiran Pendidikan Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dalam Sistem Pendidikan Islam Kontemporer.” TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah 3 (2): 115–26. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v3i2.813.

Prof. Dr. Wina Sanjaya, M P. 2017. Paradigma Baru Mengajar. Kencana. https://books.google.co.id/books?id=R9xDDwAAQBAJ.

Raihan. 2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Universitas Islam Jakarta. https://books.google.co.id/books?id=tHTLEAAAQBAJ.

Rochaendi, Endi. 2025. Profesi Guru Sekolah Dasar Di Abad 21.

Sandi, Annisa Laras, Amirudin Amirudin, and Achmad Junaedi Sitika. 2021. “Peranan Gaya Mengajar Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Terhadap Hasil Belajar Daring Pendidikan Agama Islam Di SDN Sindangmulya IV Cibarusah.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 6 (2): 265–74. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i2.217.

Suciyati, Muhammad Tahir, and Baik Baik Niswatul Khair. 2023. “Analisis Gaya Mengajar Guru Kaitan Dengan Motivasi Belajar Siswa.” Journal of Classroom Action Research 5 (1): 202–9. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i1.2824.

Sudirman, Santih Anggreni, Ni Luh Putu Mery Marlinda, Eka Kartika Silalahi, Andry Ftirian, Hotma Tiolina Siregera. 2023. Implementasi Pembelajaran Abd 21 Pada Berbagai Bidang Ilmu Pengetahuan. Bandung: Media Sains Indonesia.

Sulistiyo, U, and P.T.S.M. Indonesia. 2023. METODE PENELITIAN KUALITATIF. PT Salim Media Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=nJm8EAAAQBAJ.

Sunarsih, S, L Judijanto, P Haryono, W Suwandi, S Aktar, R Rusli, E Rianty, and I K Sari. 2025. Psikologi Pendidikan: Teori Dan Penerapan Pada Praktik Pengajaran. PT. Green Pustaka Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=QepXEQAAQBAJ.

Suryana, Ermis, Marni Prasyur Aprina, and Kasinyo Harto. 2022. “Teori Konstruktivistik Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5 (7): 2070–80. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.666.

Tanjung, Serli, Nurjamiah Nasution, and Gusmaneli Gusmaneli. 2025. “Penerapan Strategi Pembelajaran Langsung Dalam Membentuk Kompetensi Berpikir Kritis Peserta Didik.” Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika 3 (2): 175–88. https://journal.aripi.or.id/index.php/Arjuna.

Downloads

Published

2025-11-18

Issue

Section

Articles