Optimalisasi Pembelajaran Menggunakan Artificial Intelligence (AI) dalam Mewujudkan Pendidikan Islam yang Adaptif

Authors

  • M. Yusuf Yusuf Sekolah Tinggi Agama Islam Darussalam Krempyang Nganjuk
  • Niken Ristianah Sekolah Tinggi Agama Islam Darussalam Nganjuk

Keywords:

artificial intelligence (AI), adaptive curriculum, learning, Islamic education.

Abstract

This article addresses crucial issues in Islamic education and proposes an innovative approach based on Artificial Intelligence (AI) to create an adaptive Islamic education system. The main focus is on leveraging AI technology to tailor curricula and teaching methods to the individual needs of students. The writing objective is to present concrete solutions to enhance the effectiveness and relevance of Islamic education in the digital era. Research methods include literature analysis, case studies on the implementation of AI technology in Islamic educational institutions, and the development of data-driven adaptive strategies. The results indicate that optimizing learning with AI can improve the quality of Islamic education, create a responsive learning environment, and prepare the Muslim generation to face future challenges with a profound understanding of Islam.

References

Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia Religious Moderation in Indonesia ’ S Diversity. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.

Alexander, M. (2019). Perdamaian dan Rekonsiliasi: Sebuah Eksplanasi Kekerasan Berbasis Agama dan Upaya Melampauinya. GENEVA: Jurnal Teologi Dan Misi, 17(2), 115–138. https://www.sttiaa.ac.id/e-journal/index.php/geneva/article/view/16%0Ahttps://www.sttiaa.ac.id/e-journal/index.php/geneva/article/viewFile/16/18

Almaidah, N. (2020). Implementasi Pendekatan Andragogi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Untuk Lansia Masjid Nurul Huda Sambirejo Wonosalam Jombang. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 160–178. https://doi.org/10.19105/rjpai.v1i2.4112

Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2015). Perkembangan Media Informasi dan Teknologi terhadap Anak dalam Era Globalisasi. Ethnicity and Globalization, 2, 362–371.

Aziz, A. (2023). Ekonomi Digital & Sistem Ekonomi Islam (Issue June).

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095

Dr. Rosmiaty Azis, M. P. . (2016). Pengantar Administrasi Pendidikan.

Elyas, A. H. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran e-Learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Warta, 56(04), 1–11.

Gazali, E. (2018). Pesantren di Antara Generasi Alfa dan Tantangan Dunia Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0. OASIS, Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 2(2), 94–109.

Ghufron, M. A. (2018). Revolusi industri 4.0: Tantangan, Peluang dan Solusi Bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 332–337.

Habibah, M., & Nurhidin, E. (2023). Profil Pelajar dalam Kurikulum Merdeka Madrasah di Era VUCA. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 211–230. https://doi.org/10.33367/ji.v13i2.4061

Hendri, M., & NR, E. (2020). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia, Implementasi Sistem Informasi Manajemen Daerah Dan Penerapan Standar Akuntansi Pemerintah Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 2(1), 2479–2493. https://doi.org/10.24036/jea.v2i1.224

Lutfiani, N., Oganda, F. P., Agustin, F., Aini, Q., & Rahardja, U. (2020). Desain dan Metodologi Teknologi Blockchain Untuk Monitoring Manajemen Rantai Pasokan Makanan yang Terdesentralisasi. InfoTekJar?: Jurnal Nasional Informatika Dan Teknologi Jaringan, 5(1), 18–25. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/infotekjar/article/view/2517/pdf

Maksum, A. (2016). Menyemai generasi pembelajar. Rekonstruksi Kurikulum Dan Pembelajaran Di Indonesia Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean, June, 1–10.

Mambu, J. G. Z., Pitra, D. H., Rizki, A., Ilmi, M., Nugroho, W., Leuwol, N. V, Muh, A., & Saputra, A. (2023). Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence (AI) Dalam Menghadapi Tantangan Mengajar Guru di Era Digital. Journal on Education, 06(01), 2689–2698. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/3304

Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak Kecerdasan Buatan Bagi Pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 41–55. https://doi.org/10.34306/abdi.v3i2.792

Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4763

Prajono, R., Gunarti, D. Y., & Anggo, M. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik SMP Ditinjau dari Self Efficacy. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 143–154. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1072

Priatmoko, S. (2018). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam di Era 4.0. Ta’lim, Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 1–19.

Rahardja, U. (2023). Penerapan Teknologi Blockchain Dalam Pendidikan Kooperatif Berbasis E-Portfolio. Technomedia Journal, 7(3), 354–363. https://doi.org/10.33050/tmj.v7i3.1957

Rudianti, R., Aripin, A., & Muhtadi, D. (2021). Proses Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 437–448. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.1038

Saihu, M. (2021). Al-Quran And The Need For Islamic Education To Artificial Intelligence. Mumtaz: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Keislaman, 5(2), 18–31.

Saihu, M. (2022). Intensifikasi Kecerdasan Emosional Anak Introvert Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Pendidikan Dasar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 1063–1082. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3175

Sari, E. A. (2019). Peran Pustakawan AI (Artificial Intelligent) sebagai Strategi Promosi Perpustakaan Perguruan Tinggi di Era Revolusi 4.0. Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 3(1), 64–73.

Sriwidadi, T. (2001). Manajemen Mutu Terpadu. The Winners, 2(2), 107–115.

Susyanto, B. (2022). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Era Digital. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 692–705. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1072

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42.

Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di Masa Pandemi COVID-19: Review Implementasi, Tantangan, dan Solusi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65.

Wahyuddin. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. In Alauddin University Press (Vol. 14, Issue 01). https://doi.org/10.53649/jutau.v14i01.309

Wijaya, W. M., & Risdiansyah, D. (2020). Dampak Implementasi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan pada Kegiatan Akademik di Sekolah The Impact of the Implementation of Education Management Information Systems on Academic Activities in Schools. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 129–135.

Wiliawanto, W., Bernard, M., Akbar, P., & Sugandi, A. I. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Question Student Have Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMK. Jurnal Cendekia?: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 139–148. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.86

Yanto, M., & Fathurrochman, I. (2019). Manajemen kebijakan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 7(3), 123–130. https://doi.org/10.29210/138700

Yusuf, M. (2020). Manajemen Rapat, Teori dan Aplikasinya dalam Pesantren. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(2), 154–166.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17. https://doi.org/10.1021/acs.langmuir.6b02842

Published

2023-12-12

Issue

Section

Articles